Faciliteren

Definitie van faciliteren

Faciliteren is het vermogen om effectieve en gestructureerde discussies, vergaderingen of workshops te begeleiden om doelen te bereiken. Dit omvat het creëren van een open communicatieomgeving en het leiden van groepsinteracties.

Prestatie-indicatoren voor faciliteren

  • Leiderschap: De mate waarin iemand in staat is om een groep te leiden en de interactie te sturen.
  • Open communicatie: Het creëren van een omgeving waarin alle deelnemers zich vrij voelen om hun gedachten en meningen te delen.
  • Samenwerking: Het vermogen om groepsdiscussies te bevorderen en input van alle betrokkenen te integreren.
  • Resultaatgerichtheid: Het bereiken van specifieke doelen binnen de gestelde tijd tijdens de bijeenkomst.
  • Conflicthantering: Het kunnen omgaan met meningsverschillen en conflicten binnen de groep.

Kernkwaliteiten gerelateerd aan faciliteren

  • Ondersteunend
  • Empathisch
  • Communicatief
  • Leiderschap
  • Conflictbeheersing

Vaardigheden gerelateerd aan faciliteren

Kennisbank

Welke vaardigheden heb je nodig als bedrijfsfotograaf?

Wil je weten welke vaardigheden een bedrijfsfotograaf moet beheersen? Lees dan snel verder en ontdek meer!

Wat is een vaardigheid?

Vaardigheden worden aangeleerd, ontwikkeld en verbeterd door middel van training, oefening en ervaring. Lees hier alles over vaardigheden.

Welke competenties heb je nodig als recruiter?

Jezelf als recruiter blijven ontwikkelen en versterken? Ontdek hier meer over welke competenties je nodig hebt als recruiter.