Aansturen

Definitie aansturen

De competentie ‘aansturen’ is de vaardigheid om effectief leiding te geven aan anderen om doelstellingen te bereiken. Aansturen gaat niet alleen om het beheren van taken en deadlines, maar ook om het ondersteunen en begeleiden van medewerkers om hun potentieel te bereiken.

Praktijkvoorbeelden aansturen

  • Het delegeren van taken en verantwoordelijkheden aan teamleden op basis van hun vaardigheden en capaciteiten, en ervoor zorgen dat er duidelijke doelen en deadlines worden gesteld.
  • Het opzetten van regelmatige bijeenkomsten met teamleden om de voortgang te bespreken, problemen te identificeren en oplossingen te vinden.
  • Het bieden van feedback aan teamleden over hun prestaties en het geven van suggesties voor verbetering.
  • Het motiveren van het team en het creëren van een positieve werkomgeving door middel van beloningen, erkenning en aanmoediging.
  • Het ontwikkelen van vaardigheden en capaciteiten van het team door middel van coaching en training.

Kernkwaliteiten gerelateerd aan aansturen

  • Communicatieve vaardigheden
  • Leiderschap
  • Coachen en ontwikkelen
  • Besluitvaardigheid
  • Probleemoplossing
  • Empathie

Kennisbank

Welke competenties heb je nodig als consultant?

In dit artikel lees je alles over competenties die je moet hebben als consultant. Ontdek ze hier.

Wat zijn de manieren om beter te worden met Microsoft?

Microsoft is veruit het meest gebruikte besturingssysteem ter wereld.

IMPA (International Project Management Association)

IPMA-certificering is een stelsel waarbinnen projectmanagers zich op vakgebieden.