Communicatie

Definitie van communicatie

Een definitie voor de competentie communicatie is feiten, ideeën of meningen aan anderen duidelijk maken, gebruikmakend van heldere en correcte taal, gebaren en non-verbale communicatie. Bij goede communicatie ben je in staat om de het onderwerp af te stemmen op de toehoorder.

Communicatie verwijst naar het vermogen om informatie, ideeën, gedachten en gevoelens te delen of over te brengen aan anderen, zowel mondeling als schriftelijk. Goede communicatie omvat ook het vermogen om effectief te luisteren en de boodschappen van anderen te begrijpen. Het is een essentiële vaardigheid in bijna elke context, of dat nu thuis, op het werk, in sociale situaties of in formele omstandigheden is.

Prestatie-indicatoren voor communicatie

  • Gesprekken verlopen efficiënt en duidelijk.
  • Past het taalgebruik aan op de situatie.
  • Spreekt in begrijpelijke termen.
  • Heeft goede werkrelaties met stakeholders.
  • Kan goed als teamspeler een bijdrage leveren aan een project.
  • Spreekt met duidelijke en heldere stem.
  • Kan goed luisteren, samenvatten en anticiperen.
  • Heeft een open-houding.

Kernkwaliteiten gerelateerd aan communicatie

  • Betrouwbaar
  • Diplomatiek
  • Geïnformeerd
  • Inspirerend
  • Kernachtig
  • Sociaal
  • Spontaan
  • Vriendelijk

Vaardigheden gerelateerd aan communicatie

Kennisbank

Ergonomische bureaustoel

Een ergonomische bureaustoel is veel meer dan een luxe: het is een essentieel hulpmiddel voor iedereen die langdurig zit tijdens het werk.

Cruciale vaardigheden om in 2025 op je CV te vermelden

Hoe zorg je dat jouw cv qua vaardigheden eruit springt in 2025? Lees dit artikel!

Competenties en vaardigheden personal trainer

Een personal trainer speelt een cruciale rol in het begeleiden van mensen naar een gezondere levensstijl.