Communicatie

Definitie van communicatie

Een definitie voor de competentie communicatie is feiten, ideeën of meningen aan anderen duidelijk maken, gebruikmakend van heldere en correcte taal, gebaren en non-verbale communicatie. Bij goede communicatie ben je in staat om de het onderwerp af te stemmen op de toehoorder.

Communicatie verwijst naar het vermogen om informatie, ideeën, gedachten en gevoelens te delen of over te brengen aan anderen, zowel mondeling als schriftelijk. Goede communicatie omvat ook het vermogen om effectief te luisteren en de boodschappen van anderen te begrijpen. Het is een essentiële vaardigheid in bijna elke context, of dat nu thuis, op het werk, in sociale situaties of in formele omstandigheden is.

Prestatie-indicatoren voor communicatie

  • Gesprekken verlopen efficiënt en duidelijk.
  • Past het taalgebruik aan op de situatie.
  • Spreekt in begrijpelijke termen.
  • Heeft goede werkrelaties met stakeholders.
  • Kan goed als teamspeler een bijdrage leveren aan een project.
  • Spreekt met duidelijke en heldere stem.
  • Kan goed luisteren, samenvatten en anticiperen.
  • Heeft een open-houding.

Kernkwaliteiten gerelateerd aan communicatie

  • Betrouwbaar
  • Diplomatiek
  • Geïnformeerd
  • Inspirerend
  • Kernachtig
  • Sociaal
  • Spontaan
  • Vriendelijk

Vaardigheden gerelateerd aan communicatie

Kennisbank

Competenties patissier

Welke competenties moet en patissier bevatten? Het vak van een patissier draait om verfijning, precisie en creativiteit. Nauwkeurigheid, geduld en een diepe kennis van producten zijn essentieel om de perfecte balans in smaak en textuur te bereiken.

Competenties eventplanner

Wil je weten welke competenties een eventplanner moet hebben? Lees dan snel verder en ontdek meer!

Het 7S-Model van McKinsey

Het 7S-model van McKinsey is bekend als een krachtig hulpmiddel om organisatorische verandering te begrijpen en te stimuleren. Lees hier meer over het 7S-model van McKinsey.