Samenwerken

Definitie van samenwerken

Samenwerken verwijst naar het vermogen om effectief te werken met anderen om gemeenschappelijke doelen te bereiken. Het omvat communicatie, het delen van verantwoordelijkheden, het tonen van respect voor verschillende perspectieven en het bevorderen van een positieve teamdynamiek.

Praktijkvoorbeelden samenwerken

  • Verandert eerdere persoonlijke doelen, als het er om gaat tot een gezamenlijk resultaat te komen.
  • Helpt anderen hun eigen doelen te bereiken.
  • Stelt gezamenlijk belang boven eigen belang.
  • Steunt voorstellen van anderen, bouwt daarop voort in de richting van een gemeenschappelijk doe.l
  • Blijft meedenken, levert bijdragen, ook wanneer er geen sprake is van een persoonlijk belang.
  • Zet zich in voor het bereiken van win/win opties.
  • Uit zich positief over prestaties van collega’s.
  • Helpt collega’s, biedt hulp aan.
  • Vermindert de spanningen in een team.
  • Vraagt mede inzet van anderen bij het aanpakken van conflicten en problemen.

Vaardigheden samenwerken voorbeelden

Andere termen

Nauwkeurigheid

Definitie van nauwkeurigheid Nauwkeurigheid verwijst naar de kwaliteit van zorgvuldigheid, precisie en correctheid in het uitvoeren van taken, het maken van beslissingen en het communiceren van informatie. Het houdt in

Lees verder »

Workflow management

Definitie van workflow management Workflow management verwijst naar het proces van plannen, organiseren, coördineren en optimaliseren van de stappen en activiteiten die nodig zijn om taken, processen of projecten efficiënt

Lees verder »

Luistervaardigheden

Definitie van luistervaardigheden Luistervaardigheden verwijzen naar het vermogen om actief en effectief te luisteren naar anderen, waarbij aandacht wordt besteed aan zowel verbale als non-verbale signalen, om een dieper begrip

Lees verder »

Kennisbank

Juridische hulp voor jouw onderneming

Juridische hulp nodig als ondernemer? In dit artikel maken we je wegwijs met slimme tips voor je eigen onderneming. 

Zo maak je indruk tijdens het solliciteren

Het sollicitatieproces draait om meer dan alleen een cv; het gaat ook om hoe je op andere gebieden de juiste toevoeging kan zijn voor het bedrijf.

Energiebalans op het werk

hoe kunnen medewerkers hun energiebalans behouden op de werkvloer, daar waar veel van je wordt gevraagd?