Klantgerichtheid

Definitie van klantgerichtheid

Klantgerichtheid verwijst naar het vermogen en de bereidheid om de behoeften, verwachtingen en tevredenheid van klanten centraal te stellen in alle interacties en activiteiten. Het omvat het begrijpen van de klant, het bieden van hoogwaardige producten of diensten, het leveren van uitstekende service en het opbouwen van langdurige klantrelaties.

Praktijkvoorbeelden klantgerichtheid

  • Service-verwachtingen begrijpen.
  • Problemen voorzien.
  • Flexibel zijn.
  • Reageren op klachten.
  • Medewerking van de klant verkrijgen.
  • Omgaan met stress.
  • Verstandhouding opbouwen.
  • Informatie van de klant verkrijgen.
  • Heeft oog voor de hulp en de diensten die mensen van elkaar zouden willen ontvangen en is bereid die te geven.
  • Toont interesse, kijkt de klant aan, wanneer dienstverlening wordt gevraagd.
  • Geeft een helder beeld van wat men over en weer mag verwachten.
  • Geeft duidelijk aan wat de volgende stap van het proces van dienstverlening inhoudt.
  • Toont duidelijk begrip voor de wensen en belangen van een klant.
  • Vraagt door, overtuigt zich van de bedoeling van een vraag.
  • Reageert in taal en lichaamshouding persoonlijk en betrokken.
  • Levert maatwerk voor de klant, met diens belang als uitgangspunt.
  • Stuurt een klant niet weg omdat deze een stap in de procedure lijkt te hebben gemist, maar helpt, probeert desnoods zelf een aangetroffen lacune in het belang van de klant in te vullen.
  • Maakt duidelijke afspraken en zorgt voor follow-up.
  • Aanvaardt verantwoordelijkheid voor geleverde diensten en met name voor gemaakte fouten.
  • Vraagt of aan verwachtingen, wensen of behoeften is voldaan, opent mogelijkheid tot correctie of bijstelling.
  • Geeft aan dat men later op deze dienstverlening terug mag komen.
  • Reageert op klacht met prompt herstel, zonder defensief gedrag.

Vaardigheden klantgerichtheid voorbeelden

Kennisbank

Competenties patissier

Welke competenties moet en patissier bevatten? Het vak van een patissier draait om verfijning, precisie en creativiteit. Nauwkeurigheid, geduld en een diepe kennis van producten zijn essentieel om de perfecte balans in smaak en textuur te bereiken.

Competenties eventplanner

Wil je weten welke competenties een eventplanner moet hebben? Lees dan snel verder en ontdek meer!

Het 7S-Model van McKinsey

Het 7S-model van McKinsey is bekend als een krachtig hulpmiddel om organisatorische verandering te begrijpen en te stimuleren. Lees hier meer over het 7S-model van McKinsey.