Effectieve communicatie

Definitie van effectieve communicatie

Effectieve communicatie verwijst naar het vermogen om informatie helder en begrijpelijk over te brengen, zowel verbaal als non-verbaal. Het omvat luisteren, spreken, schrijven en het gebruik van andere communicatiemiddelen om boodschappen effectief te verzenden en te ontvangen.

Praktijkvoorbeelden effectieve communicatie

  • Actief luisteren: Het tonen van oprechte interesse in wat anderen zeggen, volledige aandacht geven en actief reageren om een beter begrip te krijgen.
  • Duidelijkheid en beknoptheid: Het formuleren van gedachten en ideeën op een duidelijke en beknopte manier, zodat anderen gemakkelijk kunnen begrijpen wat er wordt gecommuniceerd.
  • Empathie tonen: Het inleven in de gevoelens en perspectieven van anderen om effectiever te kunnen communiceren en begrip te bevorderen.
  • Non-verbale communicatie: Het bewust gebruiken van lichaamstaal, gezichtsuitdrukkingen en gebaren om de boodschap te versterken en congruentie tussen verbale en non-verbale communicatie te waarborgen.
  • Feedback geven en ontvangen: Het constructief geven en ontvangen van feedback om de communicatie te verbeteren en beter op elkaar af te stemmen.

Vaardigheden effectieve communicatie voorbeelden

Kennisbank

Welke vaardigheden heb je nodig als bedrijfsfotograaf?

Wil je weten welke vaardigheden een bedrijfsfotograaf moet beheersen? Lees dan snel verder en ontdek meer!

Wat is een vaardigheid?

Vaardigheden worden aangeleerd, ontwikkeld en verbeterd door middel van training, oefening en ervaring. Lees hier alles over vaardigheden.

Welke competenties heb je nodig als recruiter?

Jezelf als recruiter blijven ontwikkelen en versterken? Ontdek hier meer over welke competenties je nodig hebt als recruiter.