Definitie van luisteren
De definitie van de competentie luisteren is het tonen van belangrijke informatie op te pakken uit mondelinge mededelingen. Doorvragen, ingaan op reacties.
Praktijkvoorbeelden leren luisteren:
- Belangstelling tonen.
- Actief luisteren.
- Passend reageren.
- Eigen emoties in de hand houden.
- Doorvragen.
- Details onthouden.
- Geen overhaaste conclusies trekken.
- Gebeurt het weleens dat uw gedachten afdwalen als iemand u iets vertelt (of tijdens een les/lezing)?
- Welk percentage van uw werk bestaat uit luisteren?
- Vindt u zichzelf iemand die goed kan luisteren? Waaruit maakt u dit op?
- Vat u in een gesprek weleens samen wat u gehoord hebt?
- Kunt u een voorbeeld geven van een recente situatie waarin u, door goed te luisteren, informatie heeft opgepikt die een ander wellicht zou kunnen zijn ontgaan?
- Dit gedragskenmerk laat zich tijdens een gesprek goed observeren. Noteer hoe goed/slecht de gespreksdeelnemer heeft geluisterd.