Luisteren

Definitie van luisteren

Luisteren is het vermogen om aandachtig te luisteren naar anderen, niet alleen naar hun woorden, maar ook naar hun emoties, behoeften en intenties. Het omvat het begrijpen en empathisch reageren op wat anderen communiceren.

Prestatie-indicatoren voor luisteren

  • Aandacht: De mate waarin iemand zich volledig op de spreker richt en afleiding minimaliseert.
  • Empathie: Het vermogen om de emoties en perspectieven van anderen te begrijpen en te waarderen.
  • Actief luisteren: Het stellen van vragen, samenvatten en parafraseren om dieper inzicht te verkrijgen.
  • Non-verbale signalen: Het herkennen en interpreteren van lichaamstaal en intonatie.
  • Respons: Het bieden van respectvolle en relevante reacties op de communicatie van anderen.

Kernkwaliteiten gerelateerd aan luisteren

  • Empathisch
  • Geduldig
  • Respectvol
  • Tactvol
  • Open-minded
  • Aandachtig

Vaardigheden gerelateerd aan luisteren

  • Actieve luistervaardigheden
  • Vragen stellen
  • Empathisch reageren
  • Non-verbale communicatie interpreteren
  • Inlevingsvermogen tonen
  • Geduldig blijven

Kennisbank

Welke vaardigheden heb je nodig als bedrijfsfotograaf?

Wil je weten welke vaardigheden een bedrijfsfotograaf moet beheersen? Lees dan snel verder en ontdek meer!

Wat is een vaardigheid?

Vaardigheden worden aangeleerd, ontwikkeld en verbeterd door middel van training, oefening en ervaring. Lees hier alles over vaardigheden.

Welke competenties heb je nodig als recruiter?

Jezelf als recruiter blijven ontwikkelen en versterken? Ontdek hier meer over welke competenties je nodig hebt als recruiter.