Luisteren

Definitie van luisteren

De definitie van de competentie luisteren is het tonen van belangrijke informatie op te pakken uit mondelinge mededelingen. Doorvragen, ingaan op reacties.

Praktijkvoorbeelden leren luisteren:

  • Belangstelling tonen.
  • Actief luisteren.
  • Passend reageren.
  • Eigen emoties in de hand houden.
  • Doorvragen.
  • Details onthouden.
  • Geen overhaaste conclusies trekken.
  • Gebeurt het weleens dat uw gedachten afdwalen als iemand u iets vertelt (of tijdens een les/lezing)?
  • Welk percentage van uw werk bestaat uit luisteren?
  • Vindt u zichzelf iemand die goed kan luisteren? Waaruit maakt u dit op?
  • Vat u in een gesprek weleens samen wat u gehoord hebt?
  • Kunt u een voorbeeld geven van een recente situatie waarin u, door goed te luisteren, informatie heeft opgepikt die een ander wellicht zou kunnen zijn ontgaan?
  • Dit gedragskenmerk laat zich tijdens een gesprek goed observeren. Noteer hoe goed/slecht de gespreksdeelnemer heeft geluisterd.

Kennisbank

Welke competenties heb je nodig als consultant?

In dit artikel lees je alles over competenties die je moet hebben als consultant. Ontdek ze hier.

Wat zijn de manieren om beter te worden met Microsoft?

Microsoft is veruit het meest gebruikte besturingssysteem ter wereld.

IMPA (International Project Management Association)

IPMA-certificering is een stelsel waarbinnen projectmanagers zich op vakgebieden.