Mondeling communiceren

Definitie van mondeling communiceren

Mondeling communiceren verwijst naar het overbrengen van informatie, ideeën, standpunten of instructies door middel van gesproken taal. Het omvat het vermogen om duidelijk en effectief te spreken, te luisteren en te reageren in verschillende communicatieve situaties.

Praktijkvoorbeelden mondeling communiceren

  • Spreekt duidelijk verstaanbaar.
  • Praat rustig, neemt pauzes, let op reacties van de toehoorders.
  • Formuleert helder en duidelijk.
  • Gebruikt korte zinnen, vermijdt tussenzinnen en andere ingewikkelde constructies.
  • Spreekt in begrijpelijke taal.
  • Kiest zorgvuldig de juiste woorden.
  • Vermijdt vaktaal of legt een begrip uit de vaktaal duidelijk uit.
  • De lichaamstaal, de gebaren, ‘de non-verbale communicatie’, is effectief en correct.
  • Gebruikt spreekwijzen, taalvormen, die aansluiten bij de wereld van de toehoorders.
  • Brengt de bedoeling van een boodschap goed over.
  • Toetst of de ander de boodschap goed heeft begrepen.
  • Gaat na of er misschien nog vragen zijn bij de toehoorders.
  • Verheldert een probleem met een goed voorbeeld.

Vaardigheden mondeling communiceren voorbeelden

Kennisbank

Competenties patissier

Welke competenties moet en patissier bevatten? Het vak van een patissier draait om verfijning, precisie en creativiteit. Nauwkeurigheid, geduld en een diepe kennis van producten zijn essentieel om de perfecte balans in smaak en textuur te bereiken.

Competenties eventplanner

Wil je weten welke competenties een eventplanner moet hebben? Lees dan snel verder en ontdek meer!

Het 7S-Model van McKinsey

Het 7S-model van McKinsey is bekend als een krachtig hulpmiddel om organisatorische verandering te begrijpen en te stimuleren. Lees hier meer over het 7S-model van McKinsey.