Klantgerichtheid

Definitie van klantgerichtheid

Klantgerichtheid verwijst naar het vermogen en de bereidheid om de behoeften, verwachtingen en tevredenheid van klanten centraal te stellen in alle interacties en activiteiten. Het omvat het begrijpen van de klant, het bieden van hoogwaardige producten of diensten, het leveren van uitstekende service en het opbouwen van langdurige klantrelaties.

Praktijkvoorbeelden klantgerichtheid

  • Service-verwachtingen begrijpen.
  • Problemen voorzien.
  • Flexibel zijn.
  • Reageren op klachten.
  • Medewerking van de klant verkrijgen.
  • Omgaan met stress.
  • Verstandhouding opbouwen.
  • Informatie van de klant verkrijgen.
  • Heeft oog voor de hulp en de diensten die mensen van elkaar zouden willen ontvangen en is bereid die te geven.
  • Toont interesse, kijkt de klant aan, wanneer dienstverlening wordt gevraagd.
  • Geeft een helder beeld van wat men over en weer mag verwachten.
  • Geeft duidelijk aan wat de volgende stap van het proces van dienstverlening inhoudt.
  • Toont duidelijk begrip voor de wensen en belangen van een klant.
  • Vraagt door, overtuigt zich van de bedoeling van een vraag.
  • Reageert in taal en lichaamshouding persoonlijk en betrokken.
  • Levert maatwerk voor de klant, met diens belang als uitgangspunt.
  • Stuurt een klant niet weg omdat deze een stap in de procedure lijkt te hebben gemist, maar helpt, probeert desnoods zelf een aangetroffen lacune in het belang van de klant in te vullen.
  • Maakt duidelijke afspraken en zorgt voor follow-up.
  • Aanvaardt verantwoordelijkheid voor geleverde diensten en met name voor gemaakte fouten.
  • Vraagt of aan verwachtingen, wensen of behoeften is voldaan, opent mogelijkheid tot correctie of bijstelling.
  • Geeft aan dat men later op deze dienstverlening terug mag komen.
  • Reageert op klacht met prompt herstel, zonder defensief gedrag.

Vaardigheden klantgerichtheid voorbeelden

Andere termen

Nauwkeurigheid

Definitie van nauwkeurigheid Nauwkeurigheid verwijst naar de kwaliteit van zorgvuldigheid, precisie en correctheid in het uitvoeren van taken, het maken van beslissingen en het communiceren van informatie. Het houdt in

Lees verder »

Workflow management

Definitie van workflow management Workflow management verwijst naar het proces van plannen, organiseren, coördineren en optimaliseren van de stappen en activiteiten die nodig zijn om taken, processen of projecten efficiënt

Lees verder »

Luistervaardigheden

Definitie van luistervaardigheden Luistervaardigheden verwijzen naar het vermogen om actief en effectief te luisteren naar anderen, waarbij aandacht wordt besteed aan zowel verbale als non-verbale signalen, om een dieper begrip

Lees verder »

Kennisbank

Competenties organiseren en bijwonen evenementen

Evenementen organiseren en bijwonen vereist een breed scala aan vaardigheden en competenties: lees meer in dit artikel.

Het verbeteren van je presentatietechnieken en vaardigheden

Hoe kun je je presentatietechnieken en vaardigheden verbeteren en waarom is het belangrijk om je presentatietechnieken en vaardigheden te verbeteren? Je leest het hier!

Verbeter je communicatievaardigheden

Hoe vaak staan we stil bij wat die precies zijn? Ontdek je krachten en verbeter je communicatievaardigheden