Integriteit

Definitie van integriteit

Integriteit verwijst naar het handelen op basis van ethische principes, eerlijkheid en een sterk moreel kompas. Het omvat het naleven van normen en waarden, het tonen van consistentie tussen woorden en daden, en het respecteren van eerlijkheid en transparantie in interacties met anderen.

Praktijkvoorbeelden integriteit

  • Neemt verantwoordelijkheid voor het eigen handelen.
  • Is zich goed bewust van eigen normen en waarden en handelt consequent daar naar.
  • Handelt consequent volgens de beroepscode, wijst andere gedragingen af.
  • Geeft open informatie in zaken die veiligheidsrisico’s van patiënten, bezoekers en medewerkers betreffen.
  • Geeft aan wanneer verwacht gedrag buiten de eigen normen en/of de beroeps- of organisatienormen valt.
  • Maakt geen misbruik van macht, voorkennis of persoonlijke informatie.
  • Gaat zorgvuldig om met het vertrouwen dat door patiënten en hulpvragers in de hulpverlening wordt gesteld.
  • Houdt aan normen vast, ook wanneer dit voor zichzelf nadeel, spanning of conflicten met zich mee brengt.
  • Kiest bij conflicten niet automatisch de kant van de sterkere partij, maar probeert het geheel te overzien en handelt daarnaar.
  • Meldt gemaakte fouten en neemt uit eigen beweging stappen om de schade te verminderen.

Vaardigheden integriteit voorbeelden

  • Moreel bewustzijn
  • Verantwoordelijkheid
  • Transparantie
  • Zorgvuldigheid
  • Zelfbeheersing

Andere termen

Nauwkeurigheid

Definitie van nauwkeurigheid Nauwkeurigheid verwijst naar de kwaliteit van zorgvuldigheid, precisie en correctheid in het uitvoeren van taken, het maken van beslissingen en het communiceren van informatie. Het houdt in

Lees verder »

Workflow management

Definitie van workflow management Workflow management verwijst naar het proces van plannen, organiseren, coördineren en optimaliseren van de stappen en activiteiten die nodig zijn om taken, processen of projecten efficiënt

Lees verder »

Luistervaardigheden

Definitie van luistervaardigheden Luistervaardigheden verwijzen naar het vermogen om actief en effectief te luisteren naar anderen, waarbij aandacht wordt besteed aan zowel verbale als non-verbale signalen, om een dieper begrip

Lees verder »

Kennisbank

Juridische hulp voor jouw onderneming

Juridische hulp nodig als ondernemer? In dit artikel maken we je wegwijs met slimme tips voor je eigen onderneming. 

Zo maak je indruk tijdens het solliciteren

Het sollicitatieproces draait om meer dan alleen een cv; het gaat ook om hoe je op andere gebieden de juiste toevoeging kan zijn voor het bedrijf.

Energiebalans op het werk

hoe kunnen medewerkers hun energiebalans behouden op de werkvloer, daar waar veel van je wordt gevraagd?