Klantgerichtheid

Definitie van klantgerichtheid

Een definitie voor de competentie klantgerichtheid is het prioriteit geven aan de tevredenheid van klanten, collega’s, en aan het verlenen van service of hulp en daarnaar handelen. Het onderzoeken van wensen en behoeften van stakeholders (klant, afnemer, gebruiker), en hiernaar handelen.

Prestatie-indicatoren voor klantgerichtheid

  • Klanttevredenheid: De mate waarin klanten tevreden zijn met de geleverde producten of diensten.
  • Inlevingsvermogen: Het begrijpen van de behoeften en verwachtingen van klanten en hierop inspelen.
  • Responsiviteit: Het snel en effectief reageren op vragen, verzoeken en feedback van klanten.
  • Probleemoplossing: Het oplossen van problemen en uitdagingen om klanttevredenheid te bevorderen.
  • Langdurige relaties: Het opbouwen van vertrouwen en het behouden van klantenrelaties.

Kernkwaliteiten gerelateerd aan klantgerichtheid

  • Behulpzaam
  • Belangstellend
  • Inlevingsvermogen
  • Oplettend
  • Spontaan
  • Ziet samenhang

Vaardigheden gerelateerd aan klantgerichtheid

Andere termen

Verantwoordelijkheidsgevoel

Definitie van verantwoordelijkheidsgevoel Verantwoordelijkheidsgevoel is het vermogen en de bereidheid om verantwoordelijkheid te nemen voor eigen acties, keuzes en de gevolgen daarvan. Een persoon met verantwoordelijkheidsgevoel handelt betrouwbaar en plichtsgetrouw,

Lees verder »

Onafhankelijkheid

Definitie van onafhankelijkheid Onafhankelijkheid is het vermogen om zelfstandig te denken, handelen en beslissingen te nemen, zonder onnodige invloed van anderen. Een onafhankelijk persoon vertrouwt op eigen inzichten en competenties,

Lees verder »

Optreden

Definitie van optreden Optreden is het vermogen om in actie te komen en doelgericht te handelen in situaties waarin beslissingen of ingrepen nodig zijn. Een persoon die effectief optreedt, toont

Lees verder »

Kennisbank

Alles over het Horeca CAO

5 vaardigheden voor recruiters die internationaal werven

Internationale recruitment is dynamisch, uitdagend en nooit hetzelfde. Maar wie zich de juiste vaardigheden eigen maakt, haalt er ook het meeste uit.

De nieuwe HR-competentie: data-gedreven verzuimpreventie

Als je werknemers in dienst hebt, dan zul je helaas vroeg of laat te maken krijgen met verzuim. Lees hier tips voor verzuimpreventie.