Definitie van organisatiesensitiviteit
Een definitie van de competentie organisatiesensitiviteit is het onderkennen van invloed en gevolgen van eigen beslissingen of activiteiten op andere onderdelen van de organisatie.
Praktijkvoorbeelden organisatiesensitiviteit:
- Reageert op onuitgesproken behoefte van een klant, collega of van een andere dienst.
- Begrijpt waarom een actie of een mededeling door anderen niet begrepen wordt en past zich aan.
- Houdt bij het werk rekening met verschillen in bedrijfscultuur.
- Schakelt een andere instantie of functie bij voor het oplossen van een probleem.
- Begrijpt en gebruikt de informele kanalen van de organisatie.
- Bekijkt het probleem vanuit het standpunt van de andere functie.
- Houdt bij beslissingen rekening met neveneffecten voor collega’s of voor andere delen van de organisatie.
- Neemt geen beslissingen zonder vooraf het effect daarvan op andere delen van de organisatie te hebben ingeschat.
- Waarschuwt voor consequenties buiten het eigen functiegebied.
- Is op de hoogte van gebeurtenissen in andere delen van de organisatie en houdt daar rekening mee.
- Heeft zicht op de verhouding tussen eigen belangen en de belangen van anderen in de organisatie en houdt daar rekening mee in zijn beslissingen.
- Zorgt voor goede communicatie over ontwikkelingen en beslissingen naar alle belanghebbenden, ook buiten de eigen dienst.
- Begrijpt de werking van organisatie, ook wanneer die medewerkers schijnt te hinderen bij hun werk. Probeert dat soort hindernissen weg te nemen.