Organisatieloyaliteit

Definitie van organisatieloyaliteit

Een definitie van de competentie organisatieloyaliteit is het eigen gedrag in lijn brengen met het beleid, de behoeften, de prioriteiten en de doelen van de organisatie.

Praktijkvoorbeelden organisatieloyaliteit:

  • Toont zich loyaal waar anderen kritiek spuien.
  • Komt uit voor eigen betrokkenheid bij opgedragen beleid.
  • Houdt rekening met beleidsruimten van chef en hoger management.
  • Houdt rekening met de organisatiecultuur bij voorstellen en beslissingen.
  • Past zich aan bij de normen en waarden van de organisatie.
  • Past voorstellen aan bij de ruimte die de politiek beschikbaar heeft voor het topmanagement.
  • Staat achter beslissingen die voor de organisatie nuttig zijn, zelfs als die minder populair of controversieel zijn.
  • Verschuilt zich niet achter hogere managementniveaus of andere afdelingen.
  • Neemt zelf verantwoordelijkheid.
  • Uit positieve kritiek op de prestaties van de organisatie, zonder de organisatie af te vallen.
  • Legt uit waarom onder feitelijke omstandigheden een ideaal lijkend plan niet realistisch is.
  • Voert richtlijnen uit, ook al komen die niet overeen met het belang van de eigen dienst of van zichzelf.

Kennisbank

IMPA (International Project Management Association)

IPMA-certificering is een stelsel waarbinnen projectmanagers zich op vakgebieden.

Kernkwadranten

Kernkwaliteiten zijn de specifieke sterktes die iemand kenmerken. Vaak de positieve kenmerken van de persoon in kwestie.

Competentieprofiel Facility Manager

De competenties op deze pagina zijn voorbeelden voor het profiel van een Facility manager. Welke kernkwaliteiten horen hierbij?