Klantgerichtheid

Definitie van klantgerichtheid

Een definitie voor de competentie klantgerichtheid is het prioriteit geven aan de tevredenheid van klanten, collega’s, en aan het verlenen van service of hulp en daarnaar handelen. Het onderzoeken van wensen en behoeften van stakeholders (klant, afnemer, gebruiker), en hiernaar handelen.

Prestatie-indicatoren voor klantgerichtheid

  • Het belang van stakeholders als uitgangspunt nemen.
  • Is actief bezig met inventariseren van wensen en behoeften van de stakeholders.
  • Toont respect voor de stakeholders.
  • Voorziet stakeholders van juiste informatie.
  • Zet stakeholder voorop en geeft deze gevoel dat ze belangrijk zijn.
  • Speelt in op veranderde vraag van stakeholders.

Kernkwaliteiten gerelateerd aan klantgerichtheid

  • Behulpzaam.
  • Belangstellend.
  • Inlevingsvermogen.
  • Oplettend.
  • Spontaan.
  • Ziet samenhang.

Vaardigheden gerelateerd aan klantgerichtheid

  • Communicatieve vaardigheden.
  • Gevoel voor detail.
  • Luistervaardigheden.
  • Praktische instelling.

Kennisbank

IMPA (International Project Management Association)

IPMA-certificering is een stelsel waarbinnen projectmanagers zich op vakgebieden.

Kernkwadranten

Kernkwaliteiten zijn de specifieke sterktes die iemand kenmerken. Vaak de positieve kenmerken van de persoon in kwestie.

Competentieprofiel Facility Manager

De competenties op deze pagina zijn voorbeelden voor het profiel van een Facility manager. Welke kernkwaliteiten horen hierbij?