Klantgerichtheid

Definitie van klantgerichtheid

Een definitie voor de competentie klantgerichtheid is het prioriteit geven aan de tevredenheid van klanten, collega’s, en aan het verlenen van service of hulp en daarnaar handelen. Het onderzoeken van wensen en behoeften van stakeholders (klant, afnemer, gebruiker), en hiernaar handelen.

Prestatie-indicatoren voor klantgerichtheid

  • Klanttevredenheid: De mate waarin klanten tevreden zijn met de geleverde producten of diensten.
  • Inlevingsvermogen: Het begrijpen van de behoeften en verwachtingen van klanten en hierop inspelen.
  • Responsiviteit: Het snel en effectief reageren op vragen, verzoeken en feedback van klanten.
  • Probleemoplossing: Het oplossen van problemen en uitdagingen om klanttevredenheid te bevorderen.
  • Langdurige relaties: Het opbouwen van vertrouwen en het behouden van klantenrelaties.

Kernkwaliteiten gerelateerd aan klantgerichtheid

  • Behulpzaam
  • Belangstellend
  • Inlevingsvermogen
  • Oplettend
  • Spontaan
  • Ziet samenhang

Vaardigheden gerelateerd aan klantgerichtheid

Kennisbank

Ergonomische bureaustoel

Een ergonomische bureaustoel is veel meer dan een luxe: het is een essentieel hulpmiddel voor iedereen die langdurig zit tijdens het werk.

Cruciale vaardigheden om in 2025 op je CV te vermelden

Hoe zorg je dat jouw cv qua vaardigheden eruit springt in 2025? Lees dit artikel!

Competenties en vaardigheden personal trainer

Een personal trainer speelt een cruciale rol in het begeleiden van mensen naar een gezondere levensstijl.