Klantgerichtheid

Definitie van klantgerichtheid

Een definitie voor de competentie klantgerichtheid is het prioriteit geven aan de tevredenheid van klanten, collega’s, en aan het verlenen van service of hulp en daarnaar handelen. Het onderzoeken van wensen en behoeften van stakeholders (klant, afnemer, gebruiker), en hiernaar handelen.

Prestatie-indicatoren voor klantgerichtheid

  • Klanttevredenheid: De mate waarin klanten tevreden zijn met de geleverde producten of diensten.
  • Inlevingsvermogen: Het begrijpen van de behoeften en verwachtingen van klanten en hierop inspelen.
  • Responsiviteit: Het snel en effectief reageren op vragen, verzoeken en feedback van klanten.
  • Probleemoplossing: Het oplossen van problemen en uitdagingen om klanttevredenheid te bevorderen.
  • Langdurige relaties: Het opbouwen van vertrouwen en het behouden van klantenrelaties.

Kernkwaliteiten gerelateerd aan klantgerichtheid

  • Behulpzaam
  • Belangstellend
  • Inlevingsvermogen
  • Oplettend
  • Spontaan
  • Ziet samenhang

Vaardigheden gerelateerd aan klantgerichtheid

Kennisbank

Competenties patissier

Welke competenties moet en patissier bevatten? Het vak van een patissier draait om verfijning, precisie en creativiteit. Nauwkeurigheid, geduld en een diepe kennis van producten zijn essentieel om de perfecte balans in smaak en textuur te bereiken.

Competenties eventplanner

Wil je weten welke competenties een eventplanner moet hebben? Lees dan snel verder en ontdek meer!

Het 7S-Model van McKinsey

Het 7S-model van McKinsey is bekend als een krachtig hulpmiddel om organisatorische verandering te begrijpen en te stimuleren. Lees hier meer over het 7S-model van McKinsey.