Definitie van klantgerichtheid
Een definitie voor de competentie klantgerichtheid is het prioriteit geven aan de tevredenheid van klanten, collega’s, en aan het verlenen van service of hulp en daarnaar handelen. Het onderzoeken van wensen en behoeften van stakeholders (klant, afnemer, gebruiker), en hiernaar handelen.
Prestatie-indicatoren voor klantgerichtheid
- Klanttevredenheid: De mate waarin klanten tevreden zijn met de geleverde producten of diensten.
- Inlevingsvermogen: Het begrijpen van de behoeften en verwachtingen van klanten en hierop inspelen.
- Responsiviteit: Het snel en effectief reageren op vragen, verzoeken en feedback van klanten.
- Probleemoplossing: Het oplossen van problemen en uitdagingen om klanttevredenheid te bevorderen.
- Langdurige relaties: Het opbouwen van vertrouwen en het behouden van klantenrelaties.
Kernkwaliteiten gerelateerd aan klantgerichtheid
- Behulpzaam
- Belangstellend
- Inlevingsvermogen
- Oplettend
- Spontaan
- Ziet samenhang
Vaardigheden gerelateerd aan klantgerichtheid
- Communicatieve vaardigheden
- Oog voor detail
- Luisteren
- Praktische instelling
- Klachtenbeheer
- Relaties opbouwen