Klantgerichtheid

Definitie van klantgerichtheid

Klantgerichtheid verwijst naar het vermogen en de bereidheid om de behoeften, verwachtingen en tevredenheid van klanten centraal te stellen in alle interacties en activiteiten. Het omvat het begrijpen van de klant, het bieden van hoogwaardige producten of diensten, het leveren van uitstekende service en het opbouwen van langdurige klantrelaties.

Praktijkvoorbeelden klantgerichtheid

  • Service-verwachtingen begrijpen.
  • Problemen voorzien.
  • Flexibel zijn.
  • Reageren op klachten.
  • Medewerking van de klant verkrijgen.
  • Omgaan met stress.
  • Verstandhouding opbouwen.
  • Informatie van de klant verkrijgen.
  • Heeft oog voor de hulp en de diensten die mensen van elkaar zouden willen ontvangen en is bereid die te geven.
  • Toont interesse, kijkt de klant aan, wanneer dienstverlening wordt gevraagd.
  • Geeft een helder beeld van wat men over en weer mag verwachten.
  • Geeft duidelijk aan wat de volgende stap van het proces van dienstverlening inhoudt.
  • Toont duidelijk begrip voor de wensen en belangen van een klant.
  • Vraagt door, overtuigt zich van de bedoeling van een vraag.
  • Reageert in taal en lichaamshouding persoonlijk en betrokken.
  • Levert maatwerk voor de klant, met diens belang als uitgangspunt.
  • Stuurt een klant niet weg omdat deze een stap in de procedure lijkt te hebben gemist, maar helpt, probeert desnoods zelf een aangetroffen lacune in het belang van de klant in te vullen.
  • Maakt duidelijke afspraken en zorgt voor follow-up.
  • Aanvaardt verantwoordelijkheid voor geleverde diensten en met name voor gemaakte fouten.
  • Vraagt of aan verwachtingen, wensen of behoeften is voldaan, opent mogelijkheid tot correctie of bijstelling.
  • Geeft aan dat men later op deze dienstverlening terug mag komen.
  • Reageert op klacht met prompt herstel, zonder defensief gedrag.

Vaardigheden klantgerichtheid voorbeelden

Kennisbank

STAR-methode

De STAR-methode is een gestructureerde aanpak om interview vragen te beantwoorden, vooral in sollicitatiegesprekken.

Teameffectiviteitsmodel

Het teameffectiviteitsmodel is een raamwerk dat wordt gebruikt om te begrijpen wat een team effectief maakt en hoe teams hun prestaties kunnen verbeteren.

Alles over leerdoelen

Leerdoelen geven richting aan het leerproces en maken het mogelijk om te evalueren in hoeverre het doel is behaald.