Organisatieloyaliteit

Definitie van organisatieloyaliteit

Organisatieloyaliteit is het sterke gevoel van betrokkenheid, toewijding en identificatie met de missie, waarden en doelen van een organisatie. Het omvat het bevorderen van het succes van de organisatie en het handelen in overeenstemming met haar belangen.

Prestatie-indicatoren voor organisatieloyaliteit

  • Inzet: Het aantonen van betrokkenheid en toewijding aan de organisatie en haar doelen.
  • Handelen in lijn met waarden: Het gedrag in overeenstemming met de ethische normen en waarden van de organisatie.
  • Succesbevordering: Het actief bijdragen aan het succes van de organisatie.
  • Positieve vertegenwoordiging: Het positief en respectvol vertegenwoordigen van de organisatie binnen en buiten.

Kernkwaliteiten gerelateerd aan organisatieloyaliteit

  • Betrokken
  • Toegewijd
  • Verantwoordelijk
  • Identificatie
  • Positief
  • Ethisch

Vaardigheden gerelateerd aan organisatieloyaliteit

  • Betrokkenheid tonen
  • Ethisch gedrag
  • Samenwerking
  • Communicatievaardigheden
  • Organisatiebewustzijn
  • Teamspeler

Praktijkvoorbeelden organisatieloyaliteit

  • Toont zich loyaal waar anderen kritiek spuien.
  • Komt uit voor eigen betrokkenheid bij opgedragen beleid.
  • Houdt rekening met beleidsruimten van chef en hoger management.
  • Houdt rekening met de organisatiecultuur bij voorstellen en beslissingen.
  • Past zich aan bij de normen en waarden van de organisatie.
  • Past voorstellen aan bij de ruimte die de politiek beschikbaar heeft voor het topmanagement.
  • Staat achter beslissingen die voor de organisatie nuttig zijn, zelfs als die minder populair of controversieel zijn.
  • Verschuilt zich niet achter hogere managementniveaus of andere afdelingen.
  • Neemt zelf verantwoordelijkheid.
  • Uit positieve kritiek op de prestaties van de organisatie, zonder de organisatie af te vallen.
  • Legt uit waarom onder feitelijke omstandigheden een ideaal lijkend plan niet realistisch is.
  • Voert richtlijnen uit, ook al komen die niet overeen met het belang van de eigen dienst of van zichzelf.

Kennisbank

Ergonomische bureaustoel

Een ergonomische bureaustoel is veel meer dan een luxe: het is een essentieel hulpmiddel voor iedereen die langdurig zit tijdens het werk.

Cruciale vaardigheden om in 2025 op je CV te vermelden

Hoe zorg je dat jouw cv qua vaardigheden eruit springt in 2025? Lees dit artikel!

Competenties en vaardigheden personal trainer

Een personal trainer speelt een cruciale rol in het begeleiden van mensen naar een gezondere levensstijl.