Communicatie

Definitie van communicatie

Een definitie voor de competentie communicatie is feiten, ideeën of meningen aan anderen duidelijk maken, gebruikmakend van heldere en correcte taal, gebaren en non-verbale communicatie. Bij goede communicatie ben je in staat om de het onderwerp af te stemmen op de toehoorder.

Communicatie verwijst naar het vermogen om informatie, ideeën, gedachten en gevoelens te delen of over te brengen aan anderen, zowel mondeling als schriftelijk. Goede communicatie omvat ook het vermogen om effectief te luisteren en de boodschappen van anderen te begrijpen. Het is een essentiële vaardigheid in bijna elke context, of dat nu thuis, op het werk, in sociale situaties of in formele omstandigheden is.

Prestatie-indicatoren voor communicatie

  • Gesprekken verlopen efficiënt en duidelijk.
  • Past het taalgebruik aan op de situatie.
  • Spreekt in begrijpelijke termen.
  • Heeft goede werkrelaties met stakeholders.
  • Kan goed als teamspeler een bijdrage leveren aan een project.
  • Spreekt met duidelijke en heldere stem.
  • Kan goed luisteren, samenvatten en anticiperen.
  • Heeft een open-houding.

Kernkwaliteiten gerelateerd aan communicatie

  • Betrouwbaar
  • Diplomatiek
  • Geïnformeerd
  • Inspirerend
  • Kernachtig
  • Sociaal
  • Spontaan
  • Vriendelijk

Vaardigheden gerelateerd aan communicatie

Andere termen

Verantwoordelijkheidsgevoel

Definitie van verantwoordelijkheidsgevoel Verantwoordelijkheidsgevoel is het vermogen en de bereidheid om verantwoordelijkheid te nemen voor eigen acties, keuzes en de gevolgen daarvan. Een persoon met verantwoordelijkheidsgevoel handelt betrouwbaar en plichtsgetrouw,

Lees verder »

Onafhankelijkheid

Definitie van onafhankelijkheid Onafhankelijkheid is het vermogen om zelfstandig te denken, handelen en beslissingen te nemen, zonder onnodige invloed van anderen. Een onafhankelijk persoon vertrouwt op eigen inzichten en competenties,

Lees verder »

Optreden

Definitie van optreden Optreden is het vermogen om in actie te komen en doelgericht te handelen in situaties waarin beslissingen of ingrepen nodig zijn. Een persoon die effectief optreedt, toont

Lees verder »

Kennisbank

Hoe Microsoft Azure je dagelijkse werk efficiënter kan maken

Microsoft Azure, een naam die je vast wel eens hebt gehoord als je iets met technologie te maken hebt. Maar wat is het nou precies?

Coaching en psychologie

Coaching en psychologie lijken misschien twee verschillende werelden, maar ze vullen elkaar eigenlijk perfect aan.

Belangrijkste rollen in de Supply Chain

Supply chain management (SCM) draait om het afstemmen van alle schakels binnen de keten: van inkoop, productie en opslag tot distributie en klantlevering.