Didactische vaardigheden

Definitie van didactische vaardigheden

Didactische vaardigheden zijn de vaardigheden die een docent of trainer bezit om kennis en vaardigheden effectief over te brengen op de studenten of deelnemers van een opleiding, training of cursus.

Praktijkvoorbeelden didactische vaardigheden

  • Lesmateriaal selecteren: Een docent moet in staat zijn om de juiste leerbronnen te kiezen die passen bij de leerdoelen, leerstijlen en behoeften van de studenten.
  • Lesplanning en organisatie: Het plannen en organiseren van de les is een belangrijke didactische vaardigheid. 
  • Effectieve communicatie: Een docent moet in staat zijn om effectief te communiceren met studenten, om de lesstof duidelijk over te brengen en eventuele vragen van studenten te beantwoorden. 
  • Interactief leren: Een docent kan het leren van studenten verbeteren door gebruik te maken van interactieve leermethoden, zoals groepsdiscussies, rollenspellen, casestudies, projecten of excursies. 
  • Individuele aandacht: Goede didactische vaardigheden omvatten het vermogen om individuele aandacht te geven aan elke student.
  • Feedback en evaluatie: Het geven van effectieve feedback en evaluatie is belangrijk bij het bevorderen van het leren van studenten. 
  • Flexibiliteit en aanpassingsvermogen: Een goede docent moet flexibel en in staat zijn om de instructiemethode aan te passen aan de specifieke leerbehoeften van individuele studenten of aan veranderende omstandigheden. 

Vaardigheden didactische vaardigheden voorbeelden

  • Vermogen om doelen te stellen
  • Vermogen om te differentiëren
  • Vermogen om te plannen en organiseren
  • Vermogen om te communiceren
  • Vermogen om te evalueren

Kennisbank

STAR-methode

De STAR-methode is een gestructureerde aanpak om interview vragen te beantwoorden, vooral in sollicitatiegesprekken.

Teameffectiviteitsmodel

Het teameffectiviteitsmodel is een raamwerk dat wordt gebruikt om te begrijpen wat een team effectief maakt en hoe teams hun prestaties kunnen verbeteren.

Alles over leerdoelen

Leerdoelen geven richting aan het leerproces en maken het mogelijk om te evalueren in hoeverre het doel is behaald.