Tolerantie

Definitie van tolerantie

Tolerantie verwijst naar de acceptatie en respectvolle houding ten opzichte van verschillende ideeën, overtuigingen, culturen, levensstijlen en diversiteit in het algemeen. Het betekent openstaan voor verschillen en het vermogen om harmonieus samen te leven en te werken met mensen die anders zijn dan jij.

Praktijkvoorbeelden tolerantie

  • Laat bij het samenwerken zien dat je geen enkele moeite heeft met het omgaan met homofiele collega’s.
  • Laat bij een presentatie zien dat je je ergert aan evident homofiel gedrag tussen het publiek.
  • Toont bij het werk in de receptie dat je het gedrag van een cliënt accepteert die in gedrag of uiterlijk blijk geeft van een andere geloofsovertuiging en/of ander cultuurpatroon.
  • Laat bij een discussie merken dat je een hevige afkeer heeft van groepen en sekten, bijv. Scientology, in het algemeen van organisaties waarvan je meent dat zij drukmiddelen gebruiken om hun leden met lichamelijke, morele of financiële dwang aan zich te verbinden.
  • Schrijft in bedrijfsregels en voorschriften dat er geen bezwaar mag zijn dat mensen met uiterlijke tekenen, kleding, gedrag, enzovoorts, op het werk laten zien dat zij tot een bepaalde cultuur, geloofsovertuiging, sociale groep of supportersclub behoren.
  • Geeft aan dat het volstrekt niet geaccepteerd wordt dat mensen ongelimiteerd door middel van uiterlijke tekenen, kleding, gedrag, etc. aangeven dat zij tot een bepaalde cultuur, geloofsovertuiging of sociale groep behoren met de bedoeling om daarmee op anderen druk uit te oefenen, angst aan te jagen en macht te verwerven.
  • Heeft geen problemen met het eten van eieren van kippen uit legbatterijen en geniet van karbonaden van varkens die niet buiten mogen ronddartelen in de modder.
  • Laat zien dat je het niet aandurft in het openbaar bezwaar te maken tegen uitingen van vandalisme en onaangepast gedrag, of zich in afkeurende zin uit te spreken over bizarre elementen uit andere culturen, zoals vrouwenbesnijdenis.

Vaardigheden tolerantie voorbeelden

Andere termen

Nauwkeurigheid

Definitie van nauwkeurigheid Nauwkeurigheid verwijst naar de kwaliteit van zorgvuldigheid, precisie en correctheid in het uitvoeren van taken, het maken van beslissingen en het communiceren van informatie. Het houdt in

Lees verder »

Workflow management

Definitie van workflow management Workflow management verwijst naar het proces van plannen, organiseren, coördineren en optimaliseren van de stappen en activiteiten die nodig zijn om taken, processen of projecten efficiënt

Lees verder »

Luistervaardigheden

Definitie van luistervaardigheden Luistervaardigheden verwijzen naar het vermogen om actief en effectief te luisteren naar anderen, waarbij aandacht wordt besteed aan zowel verbale als non-verbale signalen, om een dieper begrip

Lees verder »

Kennisbank

De belangrijkste vaardigheden om te hebben als een baas

Leidinggeven is een vak, waar je elke dag iets van bijleert. Dit zijn de vaardigheden als baas.

Competenties organiseren en bijwonen evenementen

Evenementen organiseren en bijwonen vereist een breed scala aan vaardigheden en competenties: lees meer in dit artikel.

Het verbeteren van je presentatietechnieken en vaardigheden

Hoe kun je je presentatietechnieken en vaardigheden verbeteren en waarom is het belangrijk om je presentatietechnieken en vaardigheden te verbeteren? Je leest het hier!